Vissza Tájékoztató a Központosított Közbeszerzési Portál új verziójának fontosabb változásairól

Tisztelt Felhasználók!

A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (továbbiakban: KEF) célja, hogy a központosított közbeszerzési jogszabályoknak való maradéktalan megfelelést szem előtt tartva, a lehetőségekhez mérten egyszerű, átlátható, felhasználóbarát működési felületű központosított közbeszerzési rendszert üzemeltessen. Részben ennek a törekvésnek, részben a felhasználói visszajelzéseknek köszönhetően - egy kétlépcsős fejlesztési folyamat első lépéseként - a Központosított Közbeszerzési Portál (a továbbiakban: ’Portál’), 2024.11.18-ától megújult.

Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül néhány nagyobb változásra szeretnénk felhívni a figyelmüket.

 

Termékekkel kapcsolatos változások, „Kiszerelés”, Termék összehasonlító:

  • Kiszerelési egység, közvetlen megrendelés: A Portál termékkeresőhöz kapcsolódó része az egyik, mely leginkább érintett a változásban. A termékek/szolgáltatások kaptak egy „Kiszerelési” egységet az eddigi és változatlanul működő „Ajánlati” egység mellett. Így egyrészt könnyebbé válik az azonos termékek „egységárainak” összehasonlítása, másrészt sok helyen egyértelműbbé válik, hogy az egyes termékek milyen minimum kiszerelési egységekben és milyen lépésközzel rendelhetőek. Mostantól Közvetlen Megrendelés esetén a termékek és szolgáltatások megrendelni kívánt mennyiségét „Kiszerelési” egységben kell megadni, így értelemszerűen a „Minimum rendelhető mennyiség” és a „Rendelési lépésköz a minimum rendelésen felül” már a „Kiszerelési” mértékegységre vonatkozik, nem az „Ajánlati” egységre (az oszlopok nevei is pontosításra kerültek).
  • Napi Árlista: Ezen új adatok forrása is természetesen a Keretmegállapodások adatlapjáról elérhető Napi Árlista, így a napi árlisták is módosultak: az érintett oszlopok átrendezésre kerültek, és megjelent a Kiszerelésre vonatkozó pár új oszlop. Azoknál a termékeknél, ahol ez nem értelmezhető, vagy nincs különbség az Ajánlati egység és a Kiszerelési egység között, illetve ezen módosítás előtt kerültek feltöltésre, ott értelemszerűen mindkét adatnál ugyanazok az értékek szerepelnek.
  • Verseny Újranyitás: Felhívjuk az Intézményi felhasználók figyelmét arra, hogy a Verseny Újranyitás (VÚ) során az „Ajánlati Sablon” excelben továbbra is az Ajánlati egységben kell rögzíteni a mennyiséget, hogy a Keretmegállapodás árlistájában – mint közbeszerzési eljárás eredményeképpen létrejött szerződésben – az Ajánlati egységben megadott mennyiség és nettó egységár, és a Verseny Újranyitásban/Írásbeli konzultációban – mint a Keretmegállapodásban indított 2. körös beszerzésben, „egyszerűsített” eljárásban – megajánlott mennyiség és nettó egységár közötti kapcsolat és reláció egyértelmű legyen.
  • Tranzakciós Jelentés: A Szállítókat érintő Tranzakciós Jelentés fájlban a Mennyiségekre vonatkozó oszlopokban továbbra is az Ajánlati egységben megadott mennyiséget és nettó egységárat kell rögzíteni. Tranzakciós Jelentés sablonokban érdemi változás nem történt, az egyértelműsítés érdekében pár oszlop megnevezése pontosításra szorult. Kérjük, hogy a Tranzakciós Jelentésből is mindig a legfrissebb sablont használják.
  • Árlisták módosításához kapcsolódó sablonok: A változás az Árlisták módosításához kapcsolódó sablonokat, például a Termékváltás, Termékmódosítás, Árváltozás fájlokat is érinti. Így különösen felhívjuk a Tisztelt Szállítók figyelmét arra – ami általában is javasolt –, hogy frissen letöltött sablonokat használjanak: a régi sablonok már nem aktuálisak.
  • Termék összehasonlító: A Termékek menüpontban (a termékkeresőben) a csempékben megjelenő ár sorának elején egy új ikon kapott helyet („Összehasonlításhoz hozzáad”), és ehhez kapcsolódik egy funkció, egy új aloldal/fül, „Termék összehasonlítás” néven. Az ikonra kattintva a termék adatlapja megjelenik az összehasonlító fülön, ahol így maximum 8db terméket tudunk egy felületen egymás mellett áttekinteni. Fontos megemlíteni, hogy ez az új funkció csak a beszerzést megelőző döntéselőkészítéshez nyújt egy újabb segítséget, a beszerzés bírálati szempontjához kapcsolódó Kosár összehasonlítást nem helyettesíti (ami a megszokott módon a „Kosár”, illetve a „Kosár kiválasztása” füleknél könnyedén elvégezhető).

 

Verseny Újranyitás, Felolvasólap:

  • A Verseny Újranyitás folyamatában Pályázható státuszban is – Az Ajánlattételi határidőig bármikor – van lehetősége az Ajánlatkérőnek a Felolvasólap sablonon módosítani, természetesen indokolt esetben, a megfelelő jogszabályi megfelelés esetén és kellő körültekintés mellett. Bár a módosítás tényéről a Portál kiküld egy automatikus e-mailt, de ez nem helyettesíti azt, hogy az eljárás ügyintézőjének Új eljárási cselekményben értesítenie kell erről az érintett Szállítókat. Ekkor a Felolvasólap egy növekvő számú verziószámot kap (Verzió:2., Verzió 3., stb.). Amennyiben az eljárásban Ajánlatkérő a pályázati szakaszban módosít a felolvasólapon, akkor Ajánlattevő a teljes ajánlat visszavonása után tud új verziószámú felolvasólapot és hozzá tartozó ajánlatot beküldeni. Ha ajánlattevő nem nyújt be újabb verzióval rendelkező felolvasólapot (és ajánlatot), a rendszer a korábbi verziószámú felolvasólapot fogja érvényesként kezelni, de ezekre is biztosítja az eljárási cselekményeket (pl. megtekintés, hiánypótlás). Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az eljárás ügyintézőjének a jogköre a hatályos jogszabályok alapján kezelni és elbírálni az ilyen eseteket.

Bontás után mind a Felolvasólapon, mind a legenerált Bontási Jegyzőkönyvben látható lesz a Felolvasólap verziószáma. A kisebb verziószámú felolvasólapot is lehet hiánypótoltatni, melynek során már csak a legfrissebb Felolvasólap sablont lehet hiánypótlás útján benyújtani.

 

Keresési lehetőségek:

  • A Hírek menüpontban  kibővült a hírek közötti keresési lehetőség.
  • Azon oldalakon, ahol táblázatos formájú keresési-találati listákat találunk, fejlődtek a szűrési lehetőségek (kis tölcsér ikon), és ahol értelmezhető, ott kijelöléssel több jellemzőre is lehet egyszerre szűrni (pl. Megrendelések menüpont, „Státusz” szűrés). Illetve megjelentek egyéb, gomb formájú, több státuszt összefogó csoportos előszűrési lehetőségek a Megrendelések, illetve Verseny Újranyitások menüpontokban az aloldal jobb felső részén.

 

Szervezeti adatok:

  • Az Intézmények számára a csatlakozás típusának beállítása a 168/2004. (V.25.) Kormányrendelet alanyi hatályának megfelelően, a kiemelt termékkategóriák szerinti bontásban, az összes termékkör esetén szükséges általános adatközlés. Ennek megfelelően új intézmény regisztrálása, illetve bármilyen adat módosítása csak akkor lehetséges, ha a Kötelezettségi adatok fülön az összes Termékkategóriára be van állítva, hogy az adott kategóriára az intézmény kötelezett vagy önként csatlakozó. Itt hívjuk fel a tisztelt intézményi Adminisztrátorok figyelmét arra, hogy az intézmény adatait szíveskedjenek naprakészen tartani, amennyiben szükséges, módosítani.
  • A szervezeti „rövid név” kivezetésre kerül. Korábban gyakran adódtak nehézségek a szervezet beazonosításakor a hosszú és rövid név kezelése, keresése, megjelenítése miatt. Mostantól egy szervezetnek – azaz mind az intézményeknek, mind a szállítóknak – csak egy szervezet nevet lehet beírni. Amennyiben egy szervezet rövidített neve fontos az egyszerűbb és gyorsabb beazonosíthatóság, kereshetőség, illetve identitás szempontjából, úgy a teljes név mögé zárójelbe be lehet azt írni – például: Közbeszerzési és ellátási Főigazgatóság (KEF).

 

Felhívjuk a szíves figyelmüket arra, hogy mindezen információk tájékoztató jellegűek, a Portállal való ismerkedéshez javasolt az Online Kézikönyv segítségül hívása, mely Bejelentkezés után a jobb felső sarokban látható 'kérdőjel' (?) ikonra kattintva érhető el. A kézikönyv aktualizálása folyamatban van, érdemes gyakrabban visszanézni rá, amennyiben valamely menüpont még nem tartalmaz pontos információt.

 Amennyiben a KEF Portál működésével kapcsolatban az Online Kézikönyv (jobb felső sarokban látható 'kérdőjel' (?) ikon) nem nyújt kielégítő információt és további kérdései lennének, segítségre van szüksége vagy hibát, hiányosságot talál, kérjük, egy telefonos elérhetőség megadásával vegye fel velünk a kapcsolatot a kkpsupport@kef.gov.hu email-címen. A KEF Portáltámogató csoportjában dolgozó kollégáink állnak szíves rendelkezésükre - elérhetőségük: a 'Kapcsolatok - Segítség a Portálhoz' menüpontban.

Segítség a Portálhoz

Amennyiben kérdése van, vagy hibát szeretne bejelenteni, kérjük írjon e-mail-t az alábbi címre:

kkpsupport@kef.gov.hu

Az új Portál bevezetése kapcsán megnövekedett számú megkeresések miatt a kapcsolatfelvétel ideje elhúzódhat, szíves megértésüket és türelmüket köszönjük.